All Journals

Quantification of Nayikas

Nayikas or women characters have various classifications. In Sanskrit poetics, it is often found that the total number of nāyikās, based on various combinations of the classifications, is said to be 384. This research article titled ‘Quantification of Nayikas’ aims at throwing light on this magic number 384. How did the scholars arrive at this number? Is it justified? If not, what would be the number, are a few questions which have been dealt with. Understanding theory and the application of the same is very vital for presentation, thus a deeper study on this is warranted. 

Noopura Bhramari Volume 8

 This issue of journal consist of 1. Obituary article on Siddakatte Chennappa Shettey, Yakshagana artiste ( Kannada) 2. Dance Research concepts and reachability (in Kannada) by Dr H S Gopala Rao ( Presidential speech in Dance research conference 2013) 3. A research article on Ekharya need in Classical Dance by Shatavadhani Dr R Ganesh ( Kannada) 4. A presidential speech by Dr Venkatachalashastry,  Prof PV Krishna Bhat and MP Ananthkumar  in Dance research conference 2013 (Kannada) 5. A Research article on Hastas in various treatises and their application in Bharatanatya by Padmini Kumar ( English) 6. History, Definition, concept of AnyaSambhoga Dukhita Nayika by Dr Dwaritha Vishwanath ( English) 7. A Dance review on Nirupama Rajendra's Bharatanritya Prucchakatwa in 1000th Avadhana of Shatavadhani Dr R Ganesh written  by Vidwan Korgi Shankaranaryana Upadhayaya ( Kannada) 8. A Dance review on Bharatanritya Rangapravesha by Vidwan Korgi Shankaranaryana Upadhayaya ( Kannada) 9. A study oriented indepth column article on Father and Son relationship in Ramayana by Late Korgi Venkateshwara Upadhayaya ( Kannada)  

ರಸೈಕ್ಯವಿಲ್ಲದ ನೃತ್ಯನಾಟಕವು ರಸನಿಷ್ಠೆಯಿರುವ ಏಕಾಹರ್ಯ/ಏಕಾಹರ್ಯವಾಗಲಿ

 ಚಲನಚಿತ್ರಕ್ಕೂ, ಅಭಿಜಾತ ಕಲೆಗೂ ಇರುವ ನಂಟೇನು? ಐಟಂ ಡ್ಯಾನ್ಸ್ ಅಭಿಜಾತ ಕಲೆಗಳಲ್ಲೂ ಇದೆಯೇ? ಇಂದಿನ ನೃತ್ಯನಾಟಕಕ್ಕೆ ರುಚಿಶುದ್ಧಿ ಎಷ್ಟಿದೆ? ನೃತ್ಯನಾಟಕದೆಡೆಗೆ ಪ್ರೇಕ್ಷಕರ ನಾಡಿಮಿಡಿತ ಹೇಗಿದೆ? ನೃತ್ಯಗಳ ಆಶಯ ಸಾಕಾರವಾಗುವುದು ಯಾವ ದಾರಿಯಲ್ಲಿ? ಏಕಾಹಾರ್ಯದ ಅನುಕೂಲತೆ, ಸಾಧ್ಯತೆಗಳೇನು? ಯಾವ ಬಗೆಯ ನೃತ್ಯದಿಂದ ಜನರನ್ನು ಸುಲಭವಾಗಿ ಮುಟ್ಟಬಹುದು? ನೃತ್ಯ ನಿರೀಕ್ಷಿಸುತ್ತಿರುವ ಚಿಕಿತ್ಸಕ ನೆಲೆಗಳೇನು? ಯಾವ ಬಗೆಯ ಪ್ರಾಯೋಗಿಕ ನೆಲೆಗಳಲ್ಲಿ ನೃತ್ಯವನ್ನು ಶ್ರೀಮಂತವಾಗಿಸಬಹುದು? - ಹೀಗೆ ಭಾರತೀಯ ಅಭಿಜಾತ ನೃತ್ಯಗಳ ಸಾಧ್ಯತೆ, ಮಿತಿ, ಅನುಕೂಲ, ಕಲಾವಿದರ ನೋಟಗಳು ಹರಿಯಬೇಕಾದ ನೆಲೆಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಪ್ರೌಢ ವಿದ್ವತ್ಪೂರ್ಣ ಲೇಖನ.

ಆಸ್ಥಾನ ನೃತ್ಯಪದ್ಧತಿಯ ಪೂರ್ವಾಪರ ನೆಲೆಗಳು

ಭಾರತೀಯ ನೃತ್ಯ ಪರಂಪರೆಯನ್ನು ಪಾಲಿಸಿ, ಪೋಷಿಸಿ ಬೆಳೆಸಿಕೊಂಡು ಬಂದವುಗಳಲ್ಲಿ ರಾಜಾಶ್ರ ಯ ತನ್ಮೂಲಕ ದೇವಾಲಯಗಳಿಗೆ ಹಿರಿದು ಸ್ಥಾ ನ. ಆದರೆ ಕಾಲಾಂತರದಲ್ಲಿ ಸಾಂಧರ್ಭಿಕ ಸಾಕ್ಷ್ಯಗಳು ಪರಿಪೂರ್ಣವಾಗಿ ನಿಲುಕದೇ ಕಾಲದ ಮರೆಯಲ್ಲಿ ಆಲಯ ಪದ್ದತಿಯ ಸರಿದುಹೋಯಿತು.ಆದಾಗ್ಯಯ ಉಳಿದುಕೊಂಡಿರುವ ಅವಶೇಷಗಳನ್ನು ಲಕ್ಷಿಸಿದರೆ, ಭಾರತೀಯ ನೃತ್ಯ ಪರಂಪರೆಯ ವೈಶಾಲಯತೆ, ಮಜಲುಗಳು, ಅಂದಿಗಿದ್ದ ವೈಭವಯುತ ಸ್ಥಾನಮಾನದ ಸಮಗ್ರ ಚಿತ್ರಣ ದೊರಕದೇ ಇರುವುದಿಲ್ಲ.

ಸಿನಿಮಾ ನೃತ್ಯ ಮತ್ತು ಶಾಸ್ತ್ರೀಯತೆ

ಸಾಂಸ್ಕೃತಿಕ  ರಂಗಕ್ಕೂ ಸಮೂಹ ಮಾಧ್ಯಮಕ್ಕೂ ಇರುವ ಅವಿನಾಭಾವ ಸಂಬಂಧ ಇಂದು ನಿನ್ನೆಯದಲ್ಲ. ವ್ಯವಸ್ಥೆಯನ್ನು ಅರಿಯುವಲ್ಲಿ, ಪರಿಚಯಿಸುವಲ್ಲಿ ಅದರ ಒಳನೋಟಗಳನ್ನೆ-ಕಾಣ್ಕಕಗಳನ್ನು ಮನಗಾಣುವಲ್ಲಿ,ಪರಿಹಾರ ಕಂಡುಕೊಳ್ಳುವಲ್ಲಿ ಹೊಂದಾಣಿಕೆಗಳನ್ನು,ಅಳವಡಿಸಿಕೊಳ್ಳುವುದರಲ್ಲಿ ಭೂತ-ವತತಮಾನ-ಭವಿಷತ್ತಿನ ವಾಸ್ತವ ಪ್ರಜ್ಞೆಗಳನ್ನು ಅರಿತು ಬದುಕಿನ ಹಲವು ಸಾಧ್ಯತೆಗಳೆಡೆಗೆ ದೃಷ್ಟಿ ಹರಿಸುವಲ್ಲಿ ಇವೆರಡರ ಪಾತ ಅವರ್ಣನೀಯ.