All Journals

Symbolic Representation of Adavu Pattern in Bharathanatya

Symbolically representing dance will make the documenting or writing down the choreographies much simpler and easier to every individual. It also helps the dancers to understand the vocabulary of dance. Each and every experimental thought and uniquely designed choreographies can be eternalized. Bharathanatyam needs its own notation system where each & every compositions can be written down. As Bharatanatyam is considered to be a medium of communication, it takes extra effort in creating a sub layer through which it can be efficiently conveyed through the body. Hence scripting bharatanatyam becomes necessarily important for all, as it bridges two dependent factors i.e. compositions and writing. Symbolic Representation of adavus pattern is about constructing common written language for bharathantyam. This study is a sincere attempt to create the simplest symbols which represents its respective movement. The main aim is to develop the art of writing down or common scripting system for bharathanatyam. Universalized notation system helps dancers to communicate widely without any language barrier.The symbols created will easily communicate and accurately. When the dance is written down then the movements will register in the mind of the dancers, which helps to get ease of the form while performing. Dance students struggles to remember all the dance choreographies learnt; having written hard copy comes handy to them to recollect all any dance choreographies.This notation system can be used academically and in state examination board to gage the level of understanding in the students. Scripting Bharathanatyam should be added to the pedagogy; and adapted in all dance schools.This can give authenticity to communicate the research study done on practical basis. The methodology followed for this dissertation will be qualitative which uses techniques such as interviewing well known Gurus of Bangalore, who have dwelled in the Guru-Shishya tradition, Along with that, initially questionnaires were set and surveyed among senior students and practicing artistes. The nature of dissertation is constructive or productive. To extract the symbols, simplification method is used.

ನೃತ್ಯ’ಮುರಳಿ’ ನಾದ ಲೀನ- ಮುರಳೀಧರ್ ಮಾಸ್ಟ್ರ ನೆನಪಿನಲ್ಲಿ ಅವರ ಬರೆಹಗಳೊಂದಿಗೆ

ಪ್ರಸ್ತುತ ಲೇಖನವ್ವು ಕರ್ನಾಟಕ ಕಲಾತಿಲಕ ಮುರಳೀಧರ ಮಾಸ್ಟ್ರ ನೆನಪಿನಲ್ಲಿ ಅವರ ಜೀವನ ಕಥನ, ಅವರು ನೂಪುರ ಭ್ರಮರಿಗಾಗಿ ಬರೆದ ವಿಸ್ತಾರವಾದ ಅಂಕಣ ಬರೆಹ ಮತ್ತು ಅವರ ಜೊತೆಗಿನ ಸಂಸರ್ಗ-ಸಂದರ್ಶನದ ಮೆಲುಕುಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿದೆ.

ಮೂಗೂರು ನೃತ್ಯಪರಂಪರೆಯ ಕೊನೆಯ ಕೊಂಡಿ : ಕೊಡವೂರು ಭಾಗವತ ಮಾಧವ ರಾವ್

ಕರ್ನಾಟಕದಲ್ಲೇ ಮೊದಲಬಾರಿಗೆ ನಾಡಿನ ನಟುವಾಂಗ ಪರಂಪರೆಯ ಕುರಿತು ಸಂಶೋಧನೆಯೊಂದನ್ನು ಕೈಗೊಳ್ಳಲು ಕರ್ನಾಟಕ ಸಂಗೀತ ನೃತ್ಯ ಅಕಾಡೆಮಿ ಫೆಲೋಶಿಪ್ ಪ್ರದಾನ ಮಾಡಿದ್ದ ಸಮಯವದು. ಸಹಜವಾಗಿ ಕರ್ನಾಟಕದ ನೃತ್ಯಪರಂಪರೆಗಳನ್ನು ಬಾಳಿ ಬದುಕಿಸಿದ ಹಿರಿಯರ ಸಂಸರ್ಗ ಮಾಡಿದ ಕೊನೆಯ ಕೊಂಡಿಗಳನ್ನು ದರ್ಶಿಸುವ, ಸಂದರ್ಶಿಸುವ ಭಾಗ್ಯ ದೊರೆತಿತ್ತು. ಉಡುಪಿಯ ಕಲಾಸಕ್ತ ಬರೆಹಗಾರ, ಪತ್ರಿಕೆಯ ಸದಸ್ಯರೂ- ಪ್ರೋತ್ಸಾಹಕರೂ ಆದ ನನ್ನಣ್ಣ ಎನ್. ರಾಮ ಭಟ್ ಅವರನ್ನು ಸಂಪರ್ಕಿಸಿದ್ದೆ. ಅವರು ಕರ್ನಾಟಕ ಕಲಾತಿಲಕ, ನೃತ್ಯಶಿರೋಮಣಿ, ನಾಟ್ಯಶಾಂತಲಾ, ಮೈಸೂರು ರಾಜಮನೆತನದ ಮನ್ನಣೆ, ಉಡುಪಿ ವಿಶ್ವೇಶತೀರ್ಥ ಶ್ರೀಪಾದರ ಅನುಗ್ರಹ ಪ್ರಶಸ್ತಿ, ಅಚಲ ಪ್ರಶಸ್ತಿ ಸಮ್ಮಾನಿತರಾದ ಕೊಡವೂರು ಭಾಗವತ ಮಾಧವರಾವ್ ಅವರ ಬಳಿ ನನ್ನನು ಕೊಂಡೊಯ್ದು ನಟುವಾಂಗ ಪರಂಪರೆಯ ಆಳ ಅಗಲಗಳನ್ನು ಅರಿಯುವ ಹಂತಕ್ಕೆ ಒದಗಿ ಬಂದರು. ಜೊತೆಯಲ್ಲೊಂದು ವಿಡಿಯೋ ಕ್ಯಾಮೆರಾ ನೇತುಹಾಕಿಕೊಂಡು ಸಂಜೆಯೇರುವ ಮೊದಲೇ ಕೊಡವೂರಿಗೆ ಬಂದೆವು.

ಜತಿ, ನೃತ್ಯಸಾಹಿತ್ಯವೆಂಬ ಅರ್ಥವಾಗದ ಅಳಲಿನಲ್ಲಿ ಅಭಿನಯಪಂಚಾಂಗದ ಆರ್ತಾಲಾಪ

ಸಂಪೂರ್ಣ ನೃತ್ಯಕಲಾವ್ಯಾಪಾರದ ಮೂಲಪಂಚಾಂಗ-ಅಭಿನಯ ಎಂಬುದು ನಿರ್ವಿವಾದ ವಿಷಯ. ಯಾಕೆಂದರೆ ಇದು ದೃಶ್ಯ-ಶುದ್ಧಾಂಗ ಚಾಕ್ಷುಷಯಜ್ಞ. ನೇತ್ರಾರಾಧನೆ ಅಥವಾ ಕಣ್‌ತಣಿವು ಈ ಕಲಾಯಜ್ಞ ಪರಮಪ್ರಯೋಜನ. ರೇಡಿಯೋ ಸಂಗೀತ ಇದೆ; ರೇಡಿಯೋ ನಾಟಕ ಇದೆ; ರೇಡಿಯೋ ನರ್ತನ..? ಆದ್ದರಿಂದಲೇ ಇದನ್ನು ಚಾಕ್ಷುಷಯಜ್ಞ ಎಂದು ಗುರುತಿಸಿದ್ದಾರೆ.ಬಣ್ಣ, ಬೆಳಕು, ಭಿತ್ತಿ, ಪರದೆ ಇತ್ಯಾದಿ ಬೆರಗುಗಳಿಲ್ಲದೇ ಭಾವಾಭಿನಯದ ಮೂಲಕ ರಸೋತ್ಕರ್ಷವನ್ನು ಸಹೃದಯನಲ್ಲಿ ಉಂಟುಮಾಡುವ ಮೂಲಸಾಮರ್ಥ್ಯ ಇರುವ ಏಕೈಕ ಶಿಷ್ಟಕಲೆ ಎಂದರೆ ನಾಟ್ಯ. ಬಾಹ್ಯ ಪರಿಕರಗಳ ಚಮತ್ಕೃತಿಯ ಸಹಾಯದಿಂದ ನೋಡುಗನನ್ನು ಮೋಡಿ ಮಾಡುವ ದೃಶ್ಯಕಲೆಗಳು ಹಲವಿದ್ದಾವೆ. ಆದರೆ ಮಾತಿನ ಸಹಾಯವೂ ಇಲ್ಲದೇ, ಮಾತು ಹೇಳಲೂ ಸೋಲುವ ಇನ್ನೊಂದೇ ಭಾವವನ್ನು ತನ್ನ ಹೃದಯದಲ್ಲಿ ಹುಟ್ಟಿಸಿಕೊಂಡು ಕಣ್ಣಲ್ಲಿ ಬೆಳಗಿ ಪ್ರೇಕ್ಷಕನಲ್ಲಿ ಸಂವಹಿಸುವ ಅಸಾಧಾರಣ ಅಭಿನಯ ಪ್ರಕ್ರಿಯೆಯ ಮಹತ್ತನ್ನು ಮನಗಂಡರೆ ಈಗ ನನ್ನ ಅಳಲು ಅರ್ಥವಾದೀತು !

Dance Research – Significance and misconceptions

This category is meant for exclusive column on Dance research by Dr Shobha Shashikumar.‘Dance Research’ seems to be a continuously researched term. It is either probed with suspicion or with doubt or with confusion. Nevertheless, it has been privileged to be caressed by the most brilliant and responsible hands from the past, that it has laid a strong footing for the posterity. The conflict between ‘theory and practice’ is what, that has kept the debate alive till date (whether dance research is mandatory or even essential for that matter for dance practitioners). The need for research does not seem to be questioned in any other discipline whatsoever.